olavenhill.reismee.nl

Van de Egyptenaren naar de Grieken en zelfs de Romeinen

Vandaag zijn we na een korte vlucht geland op de luchthaven van Amman. We kunnen de luchthaven betreden via een officiële sluis in plaats van een shuttlebus. Eenmaal binnen valt ons op dat de luchthaven groot, schoon en bovenal heel modern is. Bij de paspoortcontrole halen we een visum voor 20 Dinar (22 Euro) en halen onze bagage op. We worden wederom netjes opgehaald en over zeer goede wegen naar ons hotel gebracht.

We zien nette huizen en flatgebouwen en hier en daar een dromedaris. De chauffeur doet een poging om ons de verkeersregels uit te leggen. Als het op voorrang geven aankomt moet je vooral goed nadenken wie er eerst gaat.

In vergelijking met de hotels in Egypte, zijn we nu in een super luxueus hotel beland. We hebben zelfs WiFi! (Later in de auto vragen we ons af waarom we daar eigenlijk zo blij van worden. We hebben het, op het posten van ons blog na, niet echt gemist de afgelopen week. Na een klein halfuur worden we gebeld op onze kamer dat de huurauto klaarstaat. Olav moet naar beneden komen om alle documenten te tekenen en dan kunnen we op pad!

Zo gezegd zo gedaan, om half drie zitten we in onze peugeot 207 (automaat) richting Jerash. Voordat we naar de opgravingen van een Grieks-Romaanse nederzetting gaan kijken, doen we boodschappen in een mega shoppingmall vlakbij het hotel. Vanaf de highway zien we het winkelcentrum al liggen en vragen ons af hoe je daar eigenlijk komt. Hebben we misschien een afslag gemist? Als we dichterbij komen zien we haaks op de weg (waar je 90 mag, maar harder wordt gereden) verschillende afritten. We besluiten een poging te doen om zo\'n afrit te pakken. Het lukt, zonder het verkeer tot last te zijn rijden we tussen de Bedouinetenten door naar de Carrefour en een McDonald\'s. Het is toch een soort van traditie geworden om in elk land te checken hoe de McDonald\'s daar is. En komen er elke keer weer achter dat er iets kleins is aangepast een de cultuur van het land. In China is alles pittig, in Indonesië krijg je rijst, in Nederland hebben we een Mc Kroket. Hier hebben ze ook een Big Mac Chicken en pittige varianten. Vooral het Arabische schrift onder het wereld beroemde logo verrast ons. Na deze verantwoorde en voedzame luch zetten we onze trip voort richting Jerash om daar de oude stad Gerasa te bezoeken.

Het is al in de namiddag als we aankomen en daarom is het heerlijk rustig. We lopen met onze reisgids in de hand over het terrein. We beginnen in het Hippodrome. Op deze locatie is Wie is de mol seizoen 9 opgenomen, hier werd in aflevering 6 op de kandidaten gejaagd, deze informatie hebben we zelf ook op moeten zoeken

\"Laughing\"
. Tijdens de rest van onze trip zullen we vaker op Mol locaties terecht gaan komen. Het verschil met de opgravingen in Egypte kan bijna niet groter. Van de piramides naar Korintische zuilen en een tempel voor Zeus. Olav komt er achter dat hij in vergelijking met zijn kennis over Egypte en de Romeinen maar bar weinig weet over de Grieken, bij Hilleke komt er veel informatie van de lessen kunstgeschiedenis naar boven (elke zuil en timpaan - Olav weet tot op heden nog steeds niet wat een timpaan is - wordt uitgebreid bekeken). Gerasa wordt gezien als \'s werelds best bewaarde nederzetting buiten Italië (Het Pompeï van het Midden Oosten). Het complex is groot en strekt zich uit over een heuvel. Terwijl de zon langzaam zakt bezoeken we het theater dat half uit een rots is gehouwen.

Morgen vertrekken we richting het zuiden van het land om de heilige Mount Nebu te bezoeken. Hier heeft, volgens de verhalen, Mozes gestaan en het beloofde land gezien. We zijn benieuwd!