olavenhill.reismee.nl

In Europe we have the watch, in Africa they have the time

Na ruim een half jaar gewacht te hebben, de countdown op de telefoon langzaam van 180 naar 0 af te hebben zien tellen, mochten we dinsdag eindelijk op weg naar Schiphol. In de dagen vooraf merkten we dat we in plaats van enthousiaste spanning, oprechte zenuwen voelden. Hoe zal het ons vergaan in het verre Afrika. Zelf rondrijden in een 4x4 met een tent op het dak is toch wel wat anders dan rondtrekken in een auto met chauffeur door Indonesië. We laten ons niet gek maken, wat een avontuur!

De vlucht is lang, met twee keer overstappen. Op München is er gelukkig WiFi, dus kunnen we op Netflix verder met de volgende aflevering House of Cards. Helaas is de overstaptijd niet genoeg, en is de aflevering niet af, wanneer we moeten boarden. De cliff-hanger is niet te doen!

Wanneer we na een lange nacht in slechte vliegtuigstoelen aankomen op de luchthaven van Johannesburg maken we direct kennis met de Afrikaanse tijd, het duurt lang… De rij om naar de douane te gaan is lang, de rij voor Space Mountain is er niets bij. We komen er achter dat van de tien balies er drie open zijn. De rest van het personeel is druk om mensen uit de rij te plukken die hun vlucht dreigen te missen. Niet echt heel efficiënt dus. Wij kunnen alleen maar bedenken dat deze mensen beter de andere zeven balies kunnen bedienen om de rij weg te werken.

Op de luchthaven van Windhoek zijn we héél dankbaar dat onze bagage goed is aangekomen, dat blijft toch altijd weer spannend. We worden opgehaald en naar het depot gebracht waar we onze super vette mega stoere 4x4 op mogen halen. Ook hier duurt het allemaal net iets langer dan we in Nederland gewend zijn. Na ruim een uur zijn alle papieren gekopieerd en ondertekend. We kunnen naar de auto! Ook hier krijgen we de nodige uitleg over de four-wheel drive, de krik, de extra hoge krik (voor als we vast zitten in de modder), de rubbermatten (voor als we vastzitten en de auto grip nodig heeft), de twee reserve wielen, de tank en natuurlijk hoe we de tent op het dak moeten openvouwen. Twee uur later rijden we weg naar het eerste guesthouse in Windhoek.

In de morgen, na een goede nacht slaap, hebben we een Meet and Greet met de lokale reisagent. Hiervoor moeten we een uur uittrekken. We krijgen uitleg over de route, waar we eventueel leuke/mooie dingen kunnen doen en zien. Zoals te verwachten was, duurt ook deze uitleg veel langer dan nodig is. In een grote supermarkt in de stad slaan we proviand in en we kunnen op weg!

Inmiddels een paar dagen later, zijn we al meer gewend aan het ritme van zuidelijk Afrika. We doen zelf rustig mee en genieten volop!

Michiel

Begint weer goed, word weer iets om naar uit te kijken de komende tijd!

Annemiek

Fijn dat jullie er zijn en nu lekker genieten en op zoek gaan naar de big 5! Veel plezier!