olavenhill.reismee.nl

Weidse Mongoolse vlakten... zucht...

De Mongoolse natuur is totaal niet wat wij ons ervan hadden voorgesteld. Wij hadden echt een beetje dorre vlakten etc. in ons hoofd maar niets is minder waar. Grote groene velden, mooie heuvellandschappen en een nomadenvolk wat voor een groot gedeelte nog steeds leeft zoals honderden jaren geleden. Dat ze dit ook echt doen getuigd van hun gebruik van de Ger tent. Deze tent is voor hun makkelijk in te pakken en ergens anders weer neer te zetten wat ze dan ook geregeld doen. Ook het gebruik van paarden doen ze niet voor de lol. Ze hebben geen keus als ze zich door het woeste landschap willen verplaatsen. Fantastisch om te zien dat, hoewel de helft van de 3 miljoen inwoners zich in de hoofdstad Ulan Baator bevindt, de andere anderhalf miljoen zich nog steeds vrij nomadisch gedraagd.

Omdat wij drie nachten in een Ger hebben geslapen hebben we dit bestaan van dichtbij mee mogen maken. Wat zo interessant is zijn de hekken.... die hebben ze bijna niet! De enige reden voor een hek is om de beesten buiten te houden (in tegenstelling tot de westerse cultuur waar een hek juist dient om beesten binnen te houden geloof ik). Beesten lopen vrij rond in kuddes of alleen en zijn vrij om te gaan en te staan waar ze maar willen. Zo kan het zijn dat je aan het zwemmen(of wassen, hoe je het maar noemen wilt) bent in de rivier als opeens een kudde paarden achter je de rivier wil oversteken.

Omdat de Mongolen bekend staan als fenomenale paardrijders konden wij natuurlijk niet achterblijven en hebben een paardrijtocht van ongeveer 3 uur gemaakt over de taiga en door valleien. Ik voelde me bijna een echte cowboy toen ik, met de teugel in1 hand en een stok in de andere om het paard flink aan te sporen, over de grasvlakte galloppeerde (nu moet ik er wel bij vertellen dat ik een paard had dat in het begin een beetje lui was totdat een Mongool mij aanraadde om een stok terhand te nemen anders was ik nooit harder gegaan dan stap geloof ik).

Jammer maar helaas moesten we vandaag weer terug naar Ulan Baator want morgen gaat de trein. Toch nog even voor we in de trein stappen een douche gezien en in een vrij hip restaurant gegeten waar we een foutje hadden gemaakt met bestellen. Hier is namelijk alles een complete maaltijd maar... dat wisten wij niet. Dus wij dachten lekker een bordje friet bij ons hoofdgerecht te bestellen... maar ja... Dat was dus zoveel friet dat MacDonalds er 3 SuperSize BigMac menu's mee zou kunnen uitgeven. Gelukkig is de Mongoolse munt niet zoveel waarddus hebben we voor 4 personen besteld voor een luttele E 25,- inclusief drank. Het is bijna diefstal zullen we maar zeggen (voor de rokers onder de lezers... pakje sigaretten is hier omgerekend ongeveer E 0,75. Dat je het even weet!).

Morgenochtend om 07:15 uur vertrekt onze trein naar Beijing en de 24ste komen we dan aan in China. Het einddoel van deze reis. Toch zitten we pas net over de helft en komen er nog zat leuke dingen aan in China die we allemaal gaan zien, doen en beleven. We houden jullie natuurlijk op de hoogte hoe het allemaal gaat een voor nu zeggen we gedag tegen de Mongoolse vlakten... we gaan ze missen!

liset

Slofje meenemen voor liset?

liset

marlboro light graag:p

Opa & Oma

Hoi, Hilleke & Olav Wel leuk dat we jullie een beetje kunnen volgen.het is wel spannend en een hele belevenis, geniet er maar leker van
liefs Opa & Oma XXX