olavenhill.reismee.nl

Gehaald!

Vandaag was het dan zover. Na gister een dagje rustig aan (uitslapen, beetje shoppen en wat sightseeing) gingen we vandaag dan eindelijk naar 'de muur'. The Great Wall zoals iedereen hem hier noemt. We hadden een chauffeur geregeld die ons ongeveer 160 kilometer buiten Beijing naar de muur zou brengen bij een plaatsje genaamd Jinshanling. Het voordeel van deze plek is dat er een kabelbaan naar boven gaat (het is toch vakantie, niet waar?) en dat het een van de schilderachtigste plekjes is om de muur te bezichtigen. Het fijne was dat we er al om half 10 waren vanochtend en dit had twee voordelen. Ten eerste was het niet zo warm (vandaag namelijk gehoord dat het de grootste hittegolf is voor Beijing sinds 10 jaar - slim van ons om er nuheen te gaan natuurlijk -) en ten tweede was er geen kip op de muur. Dat betekende voor ons dat we ons helemaal konden laten gaan wat foto's betreft en we hebben dus mooie foto's kunnen maken zonder andere toeristen erop.

Hebben we dan mooie foto's met mooie vergezichten? Nee. Het smog gehalte in een stad als Beijing is in de zomermaanden zo hoog dat je recht tegen de zon in kunt kijken en dat je dan gewoon alleen een oranje bal ziet zonder dat het pijn doet aan je ogen. Deze laag smog is zo dik en groot dat hij, zelfs 160 kilometer buiten Beijing, alsnog ervoor zorgt dat het lijkt alsof het aan de lopende band aan het misten is. Ver hebben we dus niet kunnen kijken maar het was alsnog een fantastische ervaring en een mooie afsluiting van ons eerste bezoek aan Beijing (we moeten hier namelijk nog wel eens terugkomen denk ik). Morgen vliegen we naar Cheng Du - waar de reuzepanda zich bevindt - en moeten we ons fantastische hotel uit. We hopen natuurlijk dat het in Cheng Du allemaal net zo goed geregeld is als hier en het eten net zo lekker.

Omdat we Beijing dus gaan verlaten alvast een rubriekje: Rare jongens die Chinezen!

1. Oversteken in Beijing is levensgevaarlijk. Remmen voor een zebrapad kennen ze niet en voor auto's is rechts afslaan altijd toegestaan. Ga dus al toeterend, vloekend en gebarend je weg als je bijvoorbeeld van de linker rijbaan over 3 rijstroken naar de rechterrijbaan wilt (regelmatig meegemaakt in de verschillende taxiritjes hier).

2. Laat een taxi altijd de meter aanzetten en spreek nooit een prijs af. Je betaald anders minimaal het dubbele. Taxichauffeurs kennenwel straatnamen maar kaartlezen kunnen ze niet. Als je met een wegenkaart aankomt zullen ze zoeken naar de naam van de straat waar je naartoe wilt. Waar ze op dit moment zijn kunnen ze helaas niet aanwijzen. Neem dus altijd een visitekaartje van het hotel mee daar staat de straatnaam op.

3. Hoewel Chinezen het in principe heel moeilijk vinden om 'nee' te zeggen kunnen taxichauffeurs dat prima. Als je in een Hutong Hotel slaapt (zoals wij dus) kun je regelmatig te horen krijgen dat ze de plek niet kennen. Gelukkig blijkt ook dat sommige taxichauffeurs gewoon wel zeggen dat ze weten waar het is om vervolgens de verkeerde kant op te rijden. Laat op die momenten de taxichauffeur het hotel bellen met behulp van het visitekaartje.

4. In juli 2008 was het voor het eerst sinds jaren dat Beijing weer een blauwe lucht had. De overheid had in verband met de Olympische Spelen een rijverbod uitgevaardigd welke 3 maanden lang duurde. Het werkte een beetje als de staatsloterij. Het lag aan het eindcijfer van je kenteken op welke dag je wel mocht rijden.

5. Als je in een klein restaurantje gaat eten kan het best zijn dat de keuken in een andere straat is. Kijk niet raar op als, na het opnemen van je bestelling, de bediening een portofoon pakt en gewoon midden in het restaurant staat te schreeuwen wat je bestelling is. Kijk nog minder raar op als het eten dan via de voordeur naar binnen wordt gebracht.

Dit was onze eerste kennismaking met China en we vinden het fantastisch hier. Hele vriendelijk mensen en een hele gemoedelijke sfeer. We hebben ons nog geen moment onveilig gevoelt en vanaf het moment dat we hier aan zijn gekomen is het alleen maar hartelijkheid geweest. Hopelijk ondervinden we hetzelfde in Cheng Du. Morgen maar lekker op het vliegtuig stappen. Dat is ook wel een keertje lekker na dat treinen al die tijd.

Till next time!

liset

Klinkt als een wild land met die verkeersidioten. Lijkt Italie wel joh;-) Ik ben zooo benieuwd naar de foto's van de chinese muur, wat een beleving moet dat zijn geweest en ja die smog had ik al eerder gehoord van een vriendin die er gewoond heeft. Die was, bij thuiskomt op schiphol, zo blij weer " schone" lucht in te kunnen ademen. Even vliegen naar Cheng-Du is idd wel fijn, zal opeens een ontzettende luxe ervaring zijn voor jullie en gelukkig vliegen jullie ook terug naar nederland ( toch)?. Welke datum komen jullie precies terug? de 6e toch?

kusjes en veel plezier!!!