olavenhill.reismee.nl

Van schokkend naar schitterend...

Want dat was de rit naar Songpan vanuit Chengdu. Het was een 11 uur durende busrit over ongeveer340 kilometer. Voor de snelle rekenaars hebben we dus gemiddeld ongeveer 30 kilometer per uur gereden. Sneller was ook niet mogelijk omdat het wegdek zo ontzettend slecht was dat we beter met een 4x4 terreinwagen hadden kunnen gaan. Vooral in het begin van de tocht zag je overal nog de nasleep van de zware aardbeving van mei 2008. Deze aardbeving was 7.8 op de schaal van Richter en heeft meer dan 11000 mensen het leven gekost. Ze zijn nu nog steeds bezig om het puin, wat de reguliere autoweg compleet heeft weggevaagd, op te ruimen. Omdat ze hier dus al ruim twee jaar mee bezig zijn zou je verwachten dat je veel minder schade zou zien maar niets is minder waar. Er lag zelfs nog een autowrak onder een aantal rotsblokken en ook verscheidene bruggen en huizen zijn nog steeds verwoest. We kunnen ons ook nog wel voorstellen dat bij het opschonen van de weg er nog steeds lichamen gevonden worden. Dit betekend voor onze reis in ieder geval dat we door dit gebied reizen en over een provisorische weg naar Songpan worden geleid. Net als elke Chinese chauffeur ging ook vandaag weer de onze vol goede moed(en luid toeterend bij iedereen die hij passeerde op veel te smalle bergweggetjes) op weg. Af en toe stopte hij ook even om met wat mensen te praten die hij kende en stond dan midden op de weg stil, de toeterende auto's achter hem compleet negerend.

De omgeving wordt wel gestadig mooier als je van Chengdu naar Songpan rijdt. De smog die ook boven Chengdu weer hangt wordt minder en na enkele uren in de bus is er niets meer van over en zien we een mooie blauwe lucht. Dit in combinatie met de fantastische bergen en meren, de idyllische stroompjes en Chinezen die met veel te zwaar beladen karren vol hout (of zoiets) over de weg rijden maakt dat je bijna vergeet dat je door een rampgebied rijdt wat nog elke dag wordt herinnerd aan die bewuste dag in 2008.

We zitten nu in een hostel achter de computer om dit blog te schrijven en we hadden verwacht dat we nu echt de Chineze dorpjes in zouden trekken met weinig toeristen etc. Tot onze schrik gaan we morgen waarschijnlijk op 3 daagse paardentrek met een groep van 25 man! Geen idee of dit echt waar is of dat ze ons gewoon bang willen maken maar goed... we zien het wel. Tijdens het schrijven wordt er buiten leuke muziek gespeeld wat komt uit een rijdende entertainment wagen. De muziek is niet het enige want deze beste meneer heeft ook een aapje bij zich tot groot vermaak van het ganse dorp.

Morgen ochtend zullen we dus voor 3 dagen op een paard stappen en dan naar 5500 meter stijgen om een gletsjer te bewonderen. We zijn erg benieuwd hoe we er vanaf komen en we zijn ook erg blij dat we de 11 uur durende busreis niet terug hoeven te maken omdat we voor de terugreis lekker een vlucht geboekt hebben (die maar 40 minuten duurt!).

We slapen voor we terugvliegen naar Chengdu weer in hetzelfde hostel dus als het internet het doet kunnen we jullie vertellen hoe de paardrijtocht was. Foto's uploaden is echter niet mogelijk op deze locatie dus jullie zullen moeten wachten tot we weer in Chengdu zijn voor plaatjes van Icemountain.

Tot gauw en wish us luck ;-)

Olav en Hill

liset

Bij deze: I wish you luck.. Heel veel plezier en geniet momenten tijdens het rijden!!!