olavenhill.reismee.nl

Ter land, ter rivier en in de lucht

En dan zit het er bijna op. Een maand in Namibië en Botswana met een klein uitstapje naar de Victoria Falls. We zitten nu op onze laatste camping en hebben net voor het laatst onze tent opgezet. Morgen en overmorgen slapen we in een guesthouse (ook wel eens lekker na al dat kamperen) en dan vliegen we zaterdag naar huis. Toch wilden we nog iets speciaals doen voor we de Okavango Delta zouden verlaten. De Okavango Delta is de plek waar we de afgelopen 4 dagen hebben gezeten, steeds op verschillende plekken. De Delta wordt gevormd door de Okavango rivier die uitkomt in de Kalahariwoestijn en daar een van de grootste binnenlandse Delta’s ter wereld vormt. Dit gebeurd één keer per jaar en het water is het hoogst in juli en augustus. Als het water zo hoog staat trekt de Delta een enorm aantal beesten aan die zich tegoed doen aan de grote hoeveelheid water die ineens aanwezig is. Om dit spektakel te aanschouwen moet je eigenlijk in de lucht zitten en zoals we al zeiden, we wilden iets speciaals doen. Daarom hebben we gister een zogenaamde “scenic flight” van een uur gemaakt boven de Okavango Delta. Dit gebeurde in een klein vliegtuigje met een propeller. Onze piloot, een Amerikaan die lekker vlieguren wilde maken in Botswana, vloog ons op ongeveer 150 meter hoogte over de Delta. En wat was het fantastisch om te zien. Naast de kuddes dieren zagen we ook hoe de rivier zich verdeelde over de vlakte. Ook zagen we sporen door het water die door nijlpaarden worden gemaakt die vanuit de rivier de Delta in zwemmen. Deze sporen worden de “Hippo Highway” genoemd. Wij zitten ondertussen ook weer op een highway en dat is de Trans Kalahari Highway. Zo rijden we de komende dagen weer richting Windhoek van waar onze vlucht naar Nederland op zaterdag zal vertrekken. We hopen de komende dagen nog wel wat mooie dingen te zien en te doen zodat de rit naar Windhoek geen saaie zal zijn. Maar ja, hoe spectaculair kan een strook asfalt door een woestijn zijn nietwaar? Gelukkig is dat niet het beeld wat we van Namibië en Botswana hebben overgehouden zodat we kunnen terugkijken op een zeer geslaagde vakantie. We kunnen in ieder geval niet wachten met het uitzoeken van de foto’s, het maken van het fotoboek en vooral nagenieten van deze geweldige reis.

Henny

Een geweldige reis om te lezen was het ook zeker voor het thuisfront.
Tot gauw!

Carla

Heerlijk om van jullie verhalen te mogen meegenieten. Wat een schitterende avontuurlijke vakantie hebben jullie. Geniet nog even tot zaterdag. En dan een mooie terugvlucht. Liefs van ons.

Koenraad

helemaal herkenbaar de trip ... jullie zaten ongeveer dezelfde periode daar zag'k .... mooie toerbeschrijving. Onze tekst deze keer van de trip bestaat uit 1 blad. Hier is ie, je zal wel dingen terug herkennen.

“ .. Zonet het vlees, eerder gekocht in een stadje enkele dagen terug, uit de koelbox van onze 4WD gehaald en tussen onze kleren verstopt.
We naderen een wegversperring (mond & klauwzeer kontrole) waar alle vlees wordt geconfisceerd. Je leert het snel hoor… in Afrika rondtoeren…”

Wat een schitterend land is dit … de ‘Jewel of Africa’ volgens een blanke Namibier.

Een ‘selfdrive’ met een zware 4WD (en tent op het dak) door een groot stuk van het land (ong. 4000km gereden) met afwisselend lodges en bushcampings als slaapplaats.
Avontuur ten top.
Dit soort trip was zeer vergelijkbaar met onze West-Australische hoewel we uit lokale monden konden horen … “Africa is like Australia but then without rules” wat wel eens zou kunnen kloppen.

De cultuurschok van de ontmoeting met Damaraland bewoners en nog meer naar het noorden de Himba stammen blijft wel bij. Niet dat we ons steeds op ons gemak hebben gevoeld op de ruwe desolate wegen maar dat heet dan ‘stretching the comfort zone” of meer toepasselijk misschien “ bange blanke man”.
Ook al was het om 17h30 reeds donker(winter ginds) en konden we vroeg gaan slapen, dit lukte niet steeds omdat het te koud was, te veel wind, geluiden in de bush, veel te luide kikkers, stekelvarkens die ons kwamen storen, bavianen die ons zouden kunnen pesten of het te luide gesnurk wat verder op een bush camping…maar dat hoort er allemaal wel bij.
Zoals een Zuid Afrikaan tegen ons zei ‘Africa is not for sissies’ ...

Wanneer je off-road rijdt (en 85% vh land zijn grindwegen) dien je tegen stof te kunnen en nog eens stof, stof, stof. Onze Toyota Hilux pick-up bak hield geen stof tegen. Gevolg was dat na de eerste dag grind rijden we een borsteltje hadden gebruikt maar nadien niet meer aan gedacht om dat verder te doen vanwege hopeloos. De Zuid-Afrikaan, wat verder in de bush camping waar’k het borsteltje ging lenen, vroeg me ‘Why do you need this for ?” “this is Africa”.
Veel Zuid Afrikanen komen graag naar hun ex-Zuid Afrikaanse provincie dat ze veiliger en beter georganiseerd vinden dan hun eigen land. Namibie was een Duitse kolonie was tot 1920 en werd pas in 1990 onafhankelijk van Zuid-Afrika (en naar ons inziens hebben de rijke blanken het land wel nog steeds goed in handen).

Wat een prachtig licht en adembenemende landschappen met zovele kontrasten, in sommige gebieden zowat elk half uur rijden een ander type landschap(duinen,woestijn, bergpassen, savanne….).
Het is winter en gezien dit een kurkdroog klimaat is met vele woestijnachtige gebieden dan ook heeeeeeeeeeeel koud ’s nachts (freezing en nog erger eigenlijk). Overdag echter steeds mooi weer (20 tot 30C)en nooit regen, dit maakt alles weer goed .

Wat een veelvoud van prachtige dieren onderweg en niet alleen in Etosha NP in het noorden waar we een aanval van een 5 leeuwinnen op 2 giraffen van redelijk kortbij zagen en een kudde van een 20-tal olifanten die vanuit de bush een waterplek opzochten en hun geslurp konden aanhoren. In de Namib desert waar een Oryx(gemsbok) door een Cheetah(jachtluipaard) werd gedood en een grote meute gieren letterlijk alle overgebleven vlees en vel had weggepikt. De prachtige Oryxen hebben ons hart gestolen maar dit zou onrecht aandoen aan de Springbokken, Kudu’s, Wildebeesten(gnoes), Red Hartebeest, Black-backed Jackal, Meerkat, Yellow& Banded Mongoose, Luipaard, Dassie, Black Rhino, Warthog, Zebra, Dik Dik, Klipspringer, Impala, Waterbok,etc … die we konden zien (sommigen van héééél dicht bij … te dicht dus)

Onze eerste self drive in Africa en we leren snel dat er niet veel landen zijn waar je dit kan dan in het zwarte stuk van dit continent.
De 4WD rijvaardigheden zijn ondertussen ook al op een niveau hoger en we hebben wel wat “wegjes” gedaan deze keer waar we vroeger ons niet aan zouden wagen.
Hier in de bush met z’n geweldige “sundowners” met gin-tonic,witte wijn en wat biltong gevolgd door een braai(BBQ) met wild vlees. (Namibia is geen land voor vegetariërs)

Onze gedachten gaan reeds naar een volgende 4WD trip waar we het uiterste noorden van Namibie tot aan het Victoriameer (dat grenst aan Zambia & Zimbabwe) willen combineren met Botswana.

Totsiens (Afrikaans voor je weet wel)

Koen & Ellen

PS. Indien je onze best of pics wil zien geef je maar een seintje